.

.

/ 42 نظر / 31 بازدید
نمایش نظرات قبلی
ترافیک شناس

مطالعات ترافیک موتوری نیز تحقیقا نشان داده است که با افزودن بر تسهیلات خودرو در یک شهر، بر تعداد رانندگان آن افزوده می شود. این مصداقی روشن از آلودگی اطلاعاتی است که در آن بر اثر تکرار، باوری غیر علمی به عنوان علم بین نخبگان و عوام منتشر می شود. یک آلودگی اطلاعاتی را می توان از اینجا شناخت که آنچه به عنوان راه حل مورد استفاده قرار می گیرد در واقع به تشدید مسئله می انجامد نه رفع آن.

کارشناس مسائل زیست محیطی

به نظرم بهتر است کمی رودربایستی را کنار بگذاریم،توقع این که مسوولان در پی پاکسازی مدام محیط زیست و شهر و آبادی باشند، دور از منطق و انصاف است. مشکل دقیقا به خودمان برمی گردد. ما که همه جا به فرهنگ والای خودمان مفتخریم لحظه ریختن زباله کنار ساحل، جوی آب، رودخانه، دریا و حتی در کوچه و خیابان محل زندگیمان به تنها چیزی که فکر نمی‌کنیم همین فرهنگ است.

دلواپس خود و آیندگان

هوای مسموم در کلان شهرها حاکی از الگوی مصرف نادرست در حمل و نقل شهری است. با آگاهی از دلایل ساختاری آلودگی هوا، برنامه ریزان و مدیران شهری از یک سو و رانندگان خودروهای شخصی از سوی دیگر می توانند از طریق فرهنگ پذیری و بهره گیری از فناوری های مناسب در حمل و نقل درون شهری در کاهش آلودگیِ محیط زیست با هم مشارکت کنند.

یک دانشجو

مطالعات ترافیک موتوری نیز تحقیقا نشان داده است که با افزودن بر تسهیلات خودرو در یک شهر، بر تعداد رانندگان آن افزوده می شود. این مصداقی روشن از آلودگی اطلاعاتی است که در آن بر اثر تکرار، باوری غیر علمی به عنوان علم بین نخبگان و عوام منتشر می شود. یک آلودگی اطلاعاتی را می توان از اینجا شناخت که آنچه به عنوان راه حل مورد استفاده قرار می گیرد در واقع به تشدید مسئله می انجامد نه رفع آن.

میترا جندقی

با توجه به حذف یارانه ها از سوخت مصرفی و افزایش نسبی قیمت حامل های انرژی در حال حاضر به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی های فسیلی و صرفه جویی در هزینه های خانواده ها و نیز دستیابی به توسعه پایدار محیطی بهترین پیشنهاد استفاده از وسائط نقلیه بدون موتور و گسترش در مسافرتهای درون شهری است ماشین های سواری علاوه بر مصرف سوخت هزینه های جانبی دیگری را نیز در پی دارد که باعث صرف درآمد خانوار گردیده و تمکن مالی خانوار ها پایین آمده و این موضوع مستقیماً در رفاه و آسایش جامعه تاثیر گذار و در بلند مدت هزینه های صرف شده جهت تامین سوخت می تواند سایر مایحتاج خانواده را برطرف و شاید عامل پیشرفت همه جانبه خواهد شد. دوچرخه علاوه بر این که انرژی و سوخت فسیلی مصرف نمی نماید بلکه هزینه های نگهداری آن نیز پایین بوده و نیز در ترافیک های سنگین شهر به علت حجم کم وسیله، می تواند از نقطه ای به نقطه دیگر نقل مکان نماید.

یک دانشجو یک دوستدارمحیط ریست

دو عامل اصلی در آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای کشور نقش دارند، 1-استفاده از ماشین‌های شخصی و آلودگی ناشی از سوخت مورد استفاده ماشین‌ها 2- آلودگی ناشی از گردوغبار و پدیده ریزگردها که در چندساله اخیر بسیار شدیدتر هم شده است، به‌ویژه در یک سال اخیر باعث زنگ هشدار را در بسیاری از شهرهای جنوبی و غربی کشور به صدا درآورده است.

رستم مهدوی

به جرات می توان گفت که اتخاذ روش های مرتبط با مصرفِ بهینه آب توسط مصرف کنندگان، کم هزینه ترین و زودبازده ترین راه های کاستن از نیاز به آب در شرایط خشکسالی فعلی است. بستن شیر آب در هنگام صابون زدن دست ها، مسواک زدن یا ریش تراشیدن، کاستن از زمان استحمام، جارو کردن تراس و حیاط به جای استفاده از شلنگ آب، شستن اتومبیل با اسفنج و چند سطل آب، خیساندن و شستن ظروف، میوه و سبزیجات در یک تشت آب پیش از آبکشی با آب لوله کشی، استفاده از آبپاش و شلنگ در آبیاری باغچه ها و فضای سبز به جای آبیاری بارانی با آبفشان ها، تعمیر فوری شیرهایی که چکه می کنند و رفع نقص فنی توالت هایِ فرنگی که باعث نشتِ مداوم آب از تانک به کاسۀ آن می شود، تعویض لوله های زنگ زده، استفاده از سرشیر و سردوش هایی که با افزودن هوا به جریان آب در عین کاستن از مصرف آب به کارآیی آنها می افزاید، و خریداری مدل هایی از ماشین های لباسشویی که با هدف جلوگیری از اتلاف آب طراحی و ساخته شده اند، از جمله نکاتِ ساده ای است که از هدررفتِ آب در منازل و دیگر جاهایی که انسان ها آب مصرف می کنند به طور چشمگیری می کاهد.

یک محیط بان

به نظرم بهتر است کمی رودربایستی را کنار بگذاریم،توقع این که مسوولان در پی پاکسازی مدام محیط زیست و شهر و آبادی باشند، دور از منطق و انصاف است. مشکل دقیقا به خودمان برمی گردد. ما که همه جا به فرهنگ والای خودمان مفتخریم لحظه ریختن زباله کنار ساحل، جوی آب، رودخانه، دریا و حتی در کوچه و خیابان محل زندگیمان به تنها چیزی که فکر نمی‌کنیم همین فرهنگ است.

میترا تکانی

برابر ماده ۲۰۶ قانون آیین نامه راهنمایی و رانندگی، ریختن هرگونه آشغال، زباله، مایعات، نخاله مصالح ساختمانی، شیء و آب دهان از درون خودرو به سطح معابر تخلف و ممنوع است؛ زیرا باعث انحراف وسایل نقلیه درحال حرکت از مسیر اصلی می‌شود و جریمه آن ۱۵هزار تومان است. اما این قانون هم انگار چندان نتوانسته بازدارنده باشد. انبوه زباله‌های شهری و بین شهری گواه این مطلب است. پس می‌ماند کار فرهنگی که دست رسانه‌ها را می‌فشارد. البته مدارس، دانشگاه‌ها، برنامه‌های بازآموزی کارمندان و فضاهایی اینچنینی باید متولی خاصی در این حوزه پیدا کنند. فعلاکه شهر ما خانه ما نشده است.

یک مشاور تبلیغات

یک تبلیغ خوب در این زمینه که در سال‌های گذشته رواج داشت و تأثیر زیادی هم بر کاهش انرژی در جامعه گذاشت بابابرقی بود که با جمله لامپ اضافی خاموش مردم را تشویق به صرفه‌جویی در مصرف برق می‌کرد. اما متأسفانه بسیاری از تبلیغات حال حاضر ضعیف و سطحی هستند و کارآیی لازم را ندارند. از سوی دیگر رسانه‌ها باید مسئولان را دعوت به پاسخگویی در مورد مسائل محیط زیستی کنند و از آنها در مورد اقداماتشان سؤال کنند.